خواص گیاهان

خواص گیاهان - میوه ها ،سبزیجات ،ادویه ها و گیاهان داروئی

خواص گیاهان

خواص گیاهان - میوه ها ،سبزیجات ،ادویه ها و گیاهان داروئی

آلبالو و گیلاس

درخت آلبالو درختی کوچک از تیره گل سرخیان است که برگ‌های سبز و گل‌های سفید رنگ دارد. آلبالو در حقیقت نوعی گیلاس است که در زبان لاتین Sour cherry نام دارد و میوه آن کمی کوچکتر از گیلاس بوده، قهوه‌ای تیره یا سیاه و ترش مزه است. گرم آلبالو ( یک فنجان) حاوی ترکیبات زیر است:

انرژی : 5/51 کالری، پروتیین : 1 گرم ، کربوهیدرات : 5/12 گرم ، فیبر: 6/1 گرم کلسیم : 5/16 میلی گرم ، منگنز : 3/9 میلی گرم ، فسفر : 5/15 میلی گرم ، پتاسیم: 2/178 میلی گرم ، ویتامین A : RE 8/131 ، ویتامین C : 3/10 میلی گرم، فولات: 7/7 میلی گرم، آب: 7/88 گرم .


نام علمی درخت گیلاس Prunus Avium است . این گیاه به تیره گل سرخیان تعلق دارد. گیلاس بی نیاز از توصیف است . همه مردم این درخت را با گل های سفید رنگ بهاری و میوه مطبوعش می شناسند. صرفنظر از رده بندی گیاه شناسی که گیلاس را در تیره گل سرخیان قرار می دهد ،از نظر غذایی ودرمانی گیلاس ها به دو گروه تقسیم می شوند ، اولی گیلاسی است که بوسیله گل ها و میوه های خوشه ای دراز خود مشخص میشود انرا غار گیلاس می نامند ودیگری با گل ها ومیوه هایش که بشکل بادزنی مجتمع میشوند مشخص می گردد وگیلاس جنگلی والبالو جزو این گروه هستند .

گروه اول گرچه ارزش درمانی دارد ،اما برخی از انها سمی است . گیلاس جنگلی والبالو بالعکس کاملا" بدون خطر می باشند .گیلاس جنگلی همان گیلاس شیرین است که در کشور ما با عنوان گیلاس اصفهان ،گیلاس مشهد ویا گیلاس هر شهر دیگر ی شناخته شده است .

تمام انواع گیلاس ها براثر پرورش گیلاس جنگلی بوجود امده اند . منشا این گیاهان احتمالا"از اسیای صغیر است. از نظر غذائی ،گیلاس دارای ماده قندی ساده "لوولز " است که برای اشخاص دارای مرض قند بی خطر می باشد.

گیلاس سینه را نرم می کند , معده را ضد عفونی نموده وتخمیر معده را از بین می برد با ان که معالج یبوست است . اسهال وبخصوص اسهال خونی را شفا می دهد . برای مبتلایان به رماتیسم – درد مفاصل وتصلب شرائین میوه بسیار مفیدی است . ماسک زیبایی که با گوشت گیلاس تهیه می شود پوست را نرم ورنگ آن را باز می کند . دم کرده گیلاس ادراررا زیاد میکند.

از زمانهای قدیم می گویند گیلاس درمان نخست رژیم غذائی برای نقرس است. گرچه هنوز آزمایش های علمی قابل قبولی در این مورد انجام نگرفته است عملا مشاهده می شود و نیز به طوری که برخی از بیماران می گویند گیلاس در نقرس سودمند است.

صاحب نظران بر این باورند که گیلاس دارای آنزیمی است که باعث شکسته شدن اسید اوریک و در نتیجه دفع آن می گردد . خوردن روزانه نصف فنجان گیلاس به مدت یک تا دو ماه سودمند است ولی نباید از رژیم غذائی نیز غافل بود.

خواص غذایی و درمانی آلبالو

* مسکن 

تشنگی است و شربت آلبالو برای رفع عطش بسیار مناسب است.

* آلبالوی ترش قابض خوبی است و برای درمان اسهال مفید می باشد.

* کاهش دهنده 

فشار خون و غلظت خون است .

* ضد مواد صفراوی و 

سنگ کلیه است.

* برای رفع حالت تهوع مناسب است.

* باعث افزایش اشتها می شود ، بنابراین برای 

افراد لاغر و کم اشتها سودمند است .

* ضماد و مرهم آلبالو برای باز شدن رنگ چهره موثر و مفید است.

* مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و افرادی که چربی زیادی در 

شکم دارند، سودمند است .

* مصرف آلبالو برای افرادی که خارش پوستی دارند، موثر است .

* آلبالو خواص گیلاس را دارد و مصرف آن باعث آرامش اعصاب می شود ، ولی در هر حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

* برای سوء هاضمه بسیار مفید است .

* مصرف چند روز متوالی شربت یا مربای آلبالو برای معالجه نارسائی های 

کبد مفید است .

* شربت یا مربای آلبالو در معالجه التهاب و ورم معده و روده موثر است.

* آلبالو به علت داشتن قند لوولوز برای 

افراد دیابتی مضر نیست. همچنین برای تقویت قدرت باروری مردان مفید است.

خواص غذایی و درمانی گیلاس

* مجاری ادراری و لوله ی گوارشی را ضد عفونی می کند.

* برای 

افراد دیابتی مضر نیست زیرا قند آن از نوع سوربیتول است که 70 درصد آن در بدن انسان بدون اینکه به گلوگز تبدیل شود، صرف تولید انرژی می شود.

* گیلاس شیرین ملین خوبی است و یبوست را رفع می کند.

* طبیعتی سرد دارد و مصرف زیاد آن باعث نفخ معده می شود.

* اعصاب را آرام می کند.

* معده را ضدعفونی می کند.

* سموم بدن را دفع می کند و خون را تصفیه می کند.

گیلاس شیرین برای رفع یبوست و آلبالوی ترش برای رفع اسهال مفید است.

* خوردن گیلاس برای افرادی که تصلب شرائین ، ناراحتی کبد و مکل جمع شدن گاز در روده ها را دارند، مؤثر و مفید است.

* گیلاس باید به خوبی جویده شود تا به راحتی هضم شود.

* خوردن گیلاس بعد از غذا باعث سوء هاضمه و نفخ می شود، چون از هضم سریع غذا جلوگیری می کند. به همین دلیل توصیه می شود که بعد از غذا مصرف نشود.

* خوردن گیلاس قبل از غذا شخص را سیر می کند و جلوی اشتهای او را می گیرد و در عین حال او را چاق نمی کند. بنابراین 

افراد چاقی که می خواهند لاغر شوند، می توانند گیلاس را قبل از غذا مصرف کنند. البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

* جوشانده برگ گیلاس در شیر، ملین خوبی است.

* در طب سنتی معتقدند که گیلاس برای رفع خشکی حلق و ریه مفید است .

* عصاره گیلاس یک ضد باکتری علیه فساد و 

پوسیدگی دندان است . در بررسی ها مشاهده شده است که عصاره گیلاس سیاه تا 89 درصد فعالیت آنزیم های عامل تشکیل پلاک دندان را متوقف می کند.

* در گذشته پزشکان از گیلاس سیاه برای معالجه سنگ کلیه و ناراحتی های کیسه صفرا استفاده می کردند.


خواص مشترک آلبالو و گیلاس :

دوستان عزیز خواص مشترک این دو میوه را بر اساس مطلب علمی جدید از سایت های دیگر برای شما بیان می کنم.

* دارای مقدار زیادی مواد قلیایی هستند و اسیدیته خون را کاهش می دهند. بنابراین افرادی که می خواهند خونشان قلیایی شود، گیلاس و آلبالو بخورند.

* نوع سیاه رنگ این میوه ها ، دارای مقدار زیادی آهن هستند و برای کم خونی مفید می باشند.

گیلاس و آلبالو برای کاهش درد مفاصل، روماتیسم و نقرس بسیار مفید هستند.

* برای افراد دچار نقرس مفید است ، چون مقدار اسید اوریک را که در نقرسی ها بالاست ، کاهش می دهد. اسید اوریک یک ماده ی زائد و دفعی است که در اثر هضم و جذب مواد غذایی در بدن بوجود می آید و اگر مقدار آن در بدن افزایش یابد ، به کریستال هایی در مفاصل تبدیل می شود و درد و تورم را در آن قسمت ایجاد می کند.

* ادرار را زیاد می کنند.

* غنی از 

آنتی اکسیدان هستند ، در نتیجه برای پیشگیری از سرطان  و بیماری های قلبی مفید می باشند.

* دارای موادی هستند که درد حاصل از 

آرتریت (التهاب مفاصل) و نقرس را کاهش می دهد که این خاصیت را سایر میوه ها و سبزی ها ندارند.

* منبع غنی ملاتونین هستند. ملاتونین، یک آنتی اکسیدان قوی است که تأثیر آن بهتر و مؤثر از ویتامین های آنتی اکسیدانی C و E و 

A  است، زیرا هم محلول در چربی و هم محلول در آب است. در حالی که ویتامین C محلول در آب و ویتامین های A  و  E  محلول در چربی هستند.

آنتی اکسیدان  های موجود در این میوه ها جلوی عمل رادیکال های آزاد را در بدن می گیرند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که با حمله به سلول های سالم بدن، باعث تخریب آنها می شوند. تخریب سلولی توسط رادیکال های آزاد، باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن و پیری زودرس سلول ها می شود.

علاوه بر موارد فوق ، برای درمان بیماری های زیر نیز مفید هستند :

- سنگ کلیه - کاهش خطر سکته قلبی - پوسیدگی دندان ها - رفع کم خوابی - جلوگیری از واریس رگ ها - کاهش التهاب بدن - کاهش کلسترول خون - کاهش سردرد


فواید آلبالو و گیلاس در کاهش وزن بدن

آلبالو و گیلاس دارای کالری و چربی کمی هستند و مقدار زیادی آب دارند. تحقیقات نشان داده که افزایش مصرف آب سطح انرژی و متابولیسم بدن را افزایش می دهد، در نتیجه انرژی بیشتری در بدن می سوزد.

بسیاری از افراد اثرات مفید میوه هایی مثل آلبالو و گیلاس را که دارای آب زیادی هستند، در کاهش وزن خود مشاهده کرده اند.

همچنین دارای پتاسیم بالا و 

سدیم کمی هستند که با نگهداری آب در بدن ، تعادل آن را در بدن حفظ می کنند ، زیرا رژیم های کم سدیم ( کم نمک ) باعث کمبود شدید آب در بدن می شوند.

درمان بیماری کبد با گیلاس و آلبالو

گیلاس و آلبالو به عنوان میوه های تابستانی، از خواص درمانی بالایی برخوردارند که آگاهی از این خواص موجب میل به مصرف بیشتر این میوه ها خواهد شد.

 به گزارش مهر، آلبالو برطرف کننده تشنگی است و شربت آن بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند. صفرا را از بین می برد و قی و اسهال صفراوی را درمان می کند.

مصرف آن برای گرم مزاجان و مبتلایان به فشار خون و افرادی که چربی زیادی در شکم دارند، مفید است.

جوشانده مغز هسته اش با یک دهم وزنش از رازیانه، سنگ های کلیه و مثانه را از بین می برد.

مصرف چند روز متوالی شربت یا مربای آلبالو، داروی نارسایی کبد و معالج ورم معده و روده است.

آلبالو، کاهش دهنده فشار و غلظت خون است، باعث افزایش اشتها می شود، بنابراین برای افراد لاغر و کم اشتها سودمند است. مصرف آن باعث آرامش اعصاب می شود، ولی نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

همچنین گیلاس سینه را نرم و معده را ضد عفونی می کند و تخمیر معده را از بین می برد و یبوست را رفع می کند.

این میوه اعصاب را آرام، سموم بدن را دفع و خون را تصفیه می کند. خوردن گیلاس برای افرادی که تصلب شرایین و ناراحتی کبد دارند، مفید است.

افراد چاق که می خواهند لاغر شوند می توانند گیلاس را قبل از غذا مصرف کنند، چون مصرف آن قبل از غذا جلوی اشتها را می گیرد و در عین حال باعث چاقی نمی شود.

گیلاس ویتامین C دارد، به همین جهت در حفظ سلامت پوست، افزایش قدرت ایمنی بدن و تشکیل بافت پیوندی بسیار موثر است.

پزشکان توصیه می کنند که گیلاس بعد از غذا خورده نشود، زیرا از هضم سریع غذا جلوگیری می کند و نیز باعث سوء هاضمه و نفخ معده می شود.


تبیان-روزنامه آسیا

تره فرنگی

تره‌فرنگی با طعمی بهتر و شیرین‌تر از پیاز، طعم غذا را بدون اینکه طعم خود را قالب کند، بهتر می‌سازد. تره فرنگی از خانواده پیاز، موسیر و پیازچه است که شباهت بسیاری با پیاز‌چه دارد. تره فرنگی مانند پیازچه، پیازی کوچک و ساقه‌ای استوانه‌ای شکل و سفیدرنگ دارد که به برگهای پهن، سبز و پیچیده منتهی می‌گردد. تره فرنگی‌ها، حدود 30 سانتیمتر طول و حدود 2.5 تا 5 سانتیمتر قطر دارد. مزه‌ و طعم آن مانند موسیر اما کمی شیرین‌تر و خوش طعم‌تر است.


فواید تره‌فرنگی

تره فرنگی مانند سیر و پیاز از خانواده گیاهی به‌نام آلیوم (Allium) می‌باشد. به دلیل یکی بودن خانواده تره‌فرنگی و سیر و پیاز،‌ حاوی موادی یکسان می‌باشند که برای سلامتی مفید است.


کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون

دانشمندان مشاهده نموده‌اند که گیاهان خانواده آلیوم، کلسترول بد(LDL) خون را کاهش می‌دهند در حالیکه همزمان با آن کلسترول خوب) HDL) را نیز افزایش می‌دهند. این فعالیت بسیار برای جلوگیری از پیشرفت و افزایش پلاکهای خونی که منجر به گرفتگی رگها و بیماریهای قلبی در بیماران دیابتی می‌گردد بسیار مهم می‌باشد. اگر این پلاکها بدون توقف رشد نمایند، سبب حمله قلبی یا سکته می‌گردند. گیاهان آلیوم، حتی باعث کاهش فشار خون بالا، که عامل دیگری برای حمله قلبی و یا سکته می‌باشد، نیز می‌گردد
.
مواد موجود در 100 گرم تره فرنگی
منگنز 13/0 میلی گرم
ویتامین C 18/ 2میلی گرم
آهن 57/0 میلی گرم
فولات 12.64  میلی گرم
ویتامین B6 06/0 میلی گرم


تقویت سلامتی

مصرف گیاهان آلیوم، دو تا چندین دفعه در هفته، باعث کاهش ابتلاء به سرطان روده و پروستات می‌گردد. تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر آلیوم بر سرطانها، نشان داده است که موادی درون این غذاها است که توانایی حفاظت از سلولهای روده را در مقابل عوامل سرطان‌زا دارد.

اگرچه مواد موجود در تره فرنگی مانند مواد موجود در سیر و پیاز است، اما میزان آنها بسیار کم است. به همین دلیل برای بدست آوردن تاثیر این مواد باید از مقدار زیادی تره فرنگی استفاده نمود. خوشبختانه طعم شیرین و ملایم آن باعث می‌شود که خوردن آن به مقدار زیاد، آسان باشد.


تثبیت قند خون

علاوه بر فوایدی که خانواده آلیوم دارد، تره فرنگی حاوی مقدار زیادی منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، فولات و آهن می‌باشد. ترکیب این مواد مغذی بایکدیگر باعث تثبیت قند خون می‌شود.


گروه سلامت سیمرغ

تره

درمان تمامی عفونت ها،تره از جمله سبزی های معروف و خوردنی است که ساقه ندارد و برکهای آن دراز و تا خورده است و به نام«گندزدا» نیز خوانده می شود.
فواید تره:
ـ تره ناراحتی طحال را برطرف می کند.
ـ تره از نظر خواص غذا و شفا و درمان شبیه سیر وپیاز است، ولی طعم و بوی آن ملایم تر از آْنهاست و دهان را خوشبو می کند.
ـ مصزف تازه رای رفع یبوست دائمی، ترش کردن غذا و سوء هاضمه، رفع چاقی و تسکین درد مفاصل و نقرس مفید است.
ـ مصرف سوپ یا شربت تره برای معالجة تمام بیماری های حاد و مزمن دستگاه تنفس اثر شفا بخش دارد، مثلاً در گریپ، گلو درد، گرفتگی صدا و سیاه سرفه مفید بوده و اثر خلط آور دارد و در این مواد اضافه کرده کمی عسل به آب تره و مصرف آن مفید تر است.
ـ تره از سبزی های مدر(ادرار آور) است و لذا خوردن سوپ یا شربت تره و یا جوشانده 4 گرم تخم تره در یک لیتر آب برای حبس البول، آب آوردن بافت ها، دفع سنگ کلیه و تسکین قولنج مفید است.
ـ خوردن تره که در سکه پرورده شده باشد، برای دفع سنگ کیسه صفرا و تورم طحال مفید است.
ـ تره پخته و نیم گرم را چنانچه در محل بوا سیر قرار دهند اثر شفا بخش دارد، همچنین خوردن 15 گرم آب تره خام، خونریزی بوا سیر را قطع می کند.
ـ مالیدن آب تره یا له کرده آن بر روی پوست برای درمان کهیر و رفع خارش مخصوصاً اگر با سماق مخلوط شود مؤثر است.
ـ مخلوط آب تره با سماق را چنانچه بر روی زگیل بمالند اثر شفا بخش دارد.
ـ تره، ملین، مقوی هاضمه و پیشاب آور است.
ـ تره دارای مقدار زیادی آهن است و ویتامین«ث» به مقدار زیادی در برگ های سبز آن وجود دارد مخصوصاً در هنگام تابستان ویتامین های ب1 ـ ب2 در تره یافت می شود و دارای کاراتین نیز است.
ـ تره به واسطه داشتن سلولز، نفخ آور است. لذا برای اشخاصی که مبتلا به اختلالات روده هستند چندان خوب نیست.
ـ جوشانده تره در رفع ذات الریه و رسوبات ادرای کمک زیادی می کند.
ـ مصرف جوشانده و شربت تره، در موارد گرفتگی صدا، زکام، سرفه، برونشیت و تمامی اختلالات حاد دستگاه تنفشی مؤثر است.
ـ انواع تره فشار خون را پایین می آورد و خوردن آن برای معالجه تمامی عفونت ها مفید است.
ـ در کاربرد خارجی، اگر تره به صورت له شده بر روی محل گزیدگی زنبور قرار گیرد، باعث تسکین درد می شود.
ـ خوردن 9 گرم تخم تره بو داده در روز، برای درمان اسهال مزمن و نفخ شکم مفید است.
ـ برای بند آمدن خونریزی بینی، چند قطره مخلوط از آب تره با سرکه را در بینی بچکانید. در این موقع متوجه خواهید شد که خونریزی بینی بند می آید.
ـ ضماد (مرهم) تخم تره، برای معالجه کک و مک، معالجه پیسی و تسکین دردهای عصبی و تحریکات جلدی اثر شفا بخش دارد.


پرشین وی